کاربر عزيز،
به وبسايت پایگاه جامع حفظ قرآن خوش آمديد

حفظ قرآن در سایر کشور ها* ترکیه*

روش ترکی

این روش در کشور ترکیه در زمینه حفظ قرآن کریم جایگاه ویژه ای دارد و شایسته است آن را از اهل آن فراگیریم زیرا روشی است برجسته و ممتاز که با طی مراحل زیر انجام میگیرد:

1-دانش پژوه مدتی طولانی از روی قرآن قرائت قرآن را فرامی گیرد واز یادگیری حروف الفبا تا مهارت یافتن در قرائت و تصحیح آن، گاه تا یک سال کامل به طول می انجامد و سپس نوبت مرحله دوم می رسد که مرحله حفظ است.

2- دانش پژوه از روی قرآن حافظان ، که قرآن به سی جز تفسیم شده و هر جز بیست صفحه است و هر صفحه پانزده خط حفظ می کند.

3-روز اول صفحه پایانی جز اول را شروع میکند و در روز دوم به صفحه پایانی جز دوم می پردازد و هر روزی به صفحه پایانی جز دیگر تا بالاخره حفظ سی صفحه قرآن پایان می یابد و یک ماه جهت صفحات پایانی همه جز های قرآن سپری می شود.

4-در آغاز ماه دوم، صفحات پیش از صفحات پایانی هر جز حفظ می شود.روز اول، صفحه پیش از صفحه پایانی جز اول و روز دوم صفحه پیش از صفحه پایانی جز دوم حفظ می شود و همان کارهایی که در گام پیشین انجام شد، انجام می گیرد.

5-این روش تا حفظ کامل قرآن ادامه می یابد و قرآن به عکس حفظ می شود و هرگاه صفحه ای حفظ گردد صفحاتی که پیش تر از آن حفظ کرده است هم استماع می شود و بدین ترتیب حفظ فرد، حفظی درست خواهد شد، چنان که گویی تابلوهایی در کنار یکدیگر چیده می شود.

دیدگاه های حافظان قرآن درباره این روش با یکدیگر متفاوت است. عده ای آن را ستوده و عده دیگر از آن انتقاد کرده اند.از این رو من هم از استادان بزرگ استانبول درباره این روش پرسیده ام و آنان پاسخ داده اند: این روش را از استادان خود به ارث برده ایم و همه آنان این روش را بهترین روش حفظ قرآن می دانستند. حتی برخی از ترکان می پندارند که تنها به این روش قرآن را می توانند حفظ کنند و حتی دیده ام که این روش در کشور هایی که به دست عثمانیان فتح شده است مانند بوسنی و هرزگوین هم گسترش یافته است و آنان هنوز به روش ترکی قرآن را حفظ می کنند.

در حقیقت هر که در این روش بیندیشد فوایدی به ویژه برای غیر عرب زبانانی که عربی هم نمی دانند در آن می یابند و چنان چه دانش پژوه تا ختم کل قرآن بدان مداومت ورزد، پیامد های آن آشکار می گردد چه حفظی استوار و همراه با آن حفظ شماره صفحات و جز ها پیامد آن است، ولی جهت منفی آن این است: اگر دانش پژوه تا پایان بر این روش مداومت نورزد و به هر جهتی آن را ترک گوید تنها بخش هایی غیر مرتبط از قرآن را حفظ کرده است و اگر از او خواسته شود سوره معینی را تلاوت کند نمی تواند به تلاوت خود ادامه دهد و پیوند دادن دوباره آیات حفظ شده برایش سخت است بالاخره این که این روش از جمله روش هایی است که به صورت جزئی اجرا نمی شود و تنها باید به صورت کلی آن را اجرا کرد و باید دست کم دوسال طول بکشد تا به بار نشیند.



,

گروه قرآنی اهلنـــــــا

نويسنده مطلب حفظ قرآن در سایر کشور ها* ترکیه*

نظرات ( ۰ )
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">