کاربر عزيز،
به وبسايت پایگاه جامع حفظ قرآن خوش آمديد

عقوبت تارک عمل به قرآن

عقوبت عمل نکردن به قرآن

با توجه به این که تارک عمل به قرآن قطعا مورد عقوبت قرار خواهد گرفت آیا بهتر نیست عموم مردم حفظ قرآن را رها نمایند؟

در گذشته برخی از افراد را مشاهده می کردیم که به خیال خود برای فرار از عمل به احکام از فراگیری آن دوری می کردند. سوال این است که آیا با این اقدام، دیگر عمل به واجبات و ترک محرمات از عهده ی آنان ساقط می شود؟

یا این که با این عمل شخص مستحق دو عذاب است؟ چرا که فراگیری احکام نیز به خودی خود واجب دیگری است که او ترک کرده است.

آیا این گمان که قرآن را حفظ نکنیم تا در صورت فراموشی و یا ترک عمل مورد سوال قرار نگیریم، ما را به سعادت و رستگاری می رساند؟ آیا نه این است که که باید در مسیر بندگی از هر وسیله ای که ما را به پیمودن بهتر راه کمک می کند، استفاده کنیم؟

شاید احادیثی که در ادامه ملاحظه می فرمایید در جهت مقابله با چنین القائاتی صادر شده باشد:

ابوذر غفاری نزد رسول اکرم صلی الله علیه و آله آمد و گفت: یا رسول الله من می ترسم قرآن را یاد بگیرم ولی بدان عمل نکنم، حضرت در جوابش فرمود: خدا آن قلبی را که قرآن در آن جای گرفته است عذاب نمی کند هم چنین فرمود: اگر قرآن در پوستی هم باشد بدان پوست آتش نخواهد رسید.(مستدرک الوسائل ج 4ص233)

شاید مقصود حضرت از بیان این حدیث آن باشد که به صورت طبیعی انس با قرآن زمینه ساز عمل به آن نیز هست. از همین رو  حافظ قرآن برای عمل به دستورات آن مهیا تر است تا فردی که توفیق تلاوت دائمی و انس مستمر با آن را دارا نیست.

روایاتی که در فضل علم و عالم از ناحیه ی پیامبر اکرم صلی الله علیه و ائمه ی اطهار علیهم السلام وارد شده است مورد اتفاق همگان است و کیفری که برای عالم بی عمل ذکر شده است، بسیار شدید است . در اصول کافی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده است که جهنمیان از بوی بد عالم بی عمل در اذیت و ناراحتی به سر میبرند و بیشترین حسرت و پشیمانی از آن کسی است که شخصی را به سوی خداوند فرا خوانده و او به واسطه ی پذیرش از او و اطاعت خداوند وارد بهشت شود اما خودش به جهت عمل نکردن به علم و هوا پرستی و آرزوهای بلند وارد جهنم گردد.(الکافی ج1 ص44)

آیا هیچ گاه این مساله کسی را از تشویق به علم آموزی بازداشته است و یا در اهمیت فراگیری علم تردیدی به وجود آمده است؟ از آن جا که عموم افراد تنها به نیت انس و عمل به قرآن، اقدام به حفظ آیات نورانی آن می نمایند پس نباید هیچ هراسی را نسبت به فراموشی و ترک عمل به خود راه دهند که بی تردید این القا شیطان است! بلکه باید با توکل و توسل و ابراز نیاز به درگاه خالق بی نیاز و عزم جدی، تمام تلاش خود را برای فراگیری و عمل به قرآن به کار گیرد.

منبع: درسنامه حفظ قرآن



,

گروه قرآنی اهلنـــــــا

نويسنده مطلب عقوبت تارک عمل به قرآن

نظرات ( ۰ )
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">