کاربر عزيز،
به وبسايت پایگاه جامع حفظ قرآن خوش آمديد

عوامل موثر در نگهداری محفوظات(4)

4. تنوع در شیوه مرور : اگر مرور به همان شیوه معمولش انجام بگیرد، محاسن بسیاری دارد که مهم‌ترین آن بهره‌مندی از ثواب تلاوت است.

اما برخی از حافظان قرآن همیشه از کمبود وقت می‌نالند. برای اینان شیوه‌ای وجود دارد که در کمتر از سه دقیقه می‌توانند یک جزء کامل را مرور کنند؛ بدین ترتیب که فقط رئوس آیات در حد دو سه کلمه را به ترتیب از اول به آخر مرور نمایند. من حافظانی را می‌شناسم که بی‌وقفه قرآن را به همین ترتیب از اول به آخر و به عکس از آخر به اول یک در میان و ... می‌خوانند. باور کنید اینها از همان روز اول به این صورت مهارت نداشته‌اند؛ بلکه با استمرار به چنین مهارتهایی دست یافته‌اند.

فایده این کار: اولاً، در مواقعی که فرصت کمی برای مرور وجود دارد، خیلی مفید است. ثانیاً، برای تصویرسازی محل آیات و ترتیب آنها خیلی اهمیت دارد. بیشتر حفاظ هنگام مرور اگر ابتدای آیه را به خاطر بیاورند، تا انتهای آن یک‌نفس و بی‌وقفه جلو می‌روند، اما مشکل در این است که ابتدای آیه به خاطرشان نمی‌آید. با این روش، این مشکل به سادگی حل می‌شود؛ حتی برای ترتیب صفحات نیز می‌توان از همین شیوه استفاده کرد. یعنی رئوس آیات ابتدا یا انتهای صفحات را به ترتیب تلاوت نمود. این روش یکی از تمرینهای کلاسی قرآن‌آموزان جامعه‌القرآن است.

گروه قرآنی اهلنـــــــا

نويسنده مطلب عوامل موثر در نگهداری محفوظات(4)

نظرات ( ۰ )
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">