کاربر عزيز،
به وبسايت پایگاه جامع حفظ قرآن خوش آمديد

حفظ قرآن به وسیله تابلو

حفظ قرآن به وسیله تابلو

تابلو عبارت است از تخته ای چوبی و آراسته با طول تقریبی 40 و عرض 15 سانتی متر که بالای آن دسته ای مانند دسته شمشیر وجود دارد و دانش آموزان بسیار به آن توجه می کنند و اطراف آن را می گیرند تا خوش دست بودن آن را احساس کنند.

سطح این تابلو به منظور این که به آسانی بر روی آن نوشته شود با روغن جلا داده می شود ، این روش در بیشتر کشور های آفریقایی مانند سودان، سومالی، سنگال، چاد، کامرون، موریتانی و... متداول است.

شیوه ی اجرای این روش به صورت زیراست:

1-در مرحله اول استاد آیه هایی را که دانش آموز باید حفظ کند به خطی واضح و به شیوه ی عثمانی می نویسد.

2-پس از آن آنچه را که نوشته حرف به حرف به شاگردان می آموزد و از آنان می خواهد که هم واژگان هم نحوه خطاطی را حفظ کنند.

3-سپس دستور می دهد که نوشته را پاک کنند و مانند آن را از حفظ بنویسند.

4-استاد نوشته ی دانش آموزان را که از حفظ نگاشته اند تصحیح می کند و الگوی شیوه ی نوشتن ، گرفتن قلم و حالت فرد به هنگام نوشتن را به دانش آموزان یاد می دهد.

5-هر گاه استاد از حفظ دانش آموزان مطمئن شد به درس دیگر می پردازد و...

6-آنچه به این شیوه حفظ می شود امکان ندارد فراموش شود زیرا در حافظه حک شده است.

 

با وجود اینکه در کشور های اسلامی قرآن چاپ و منتشر شده است این شیوه تا کنون رایج است و فواید این شیوه در اعراب گذاری قرآن ، بهتر کردن خط و شناخت قواعد دیکته پوشیده نیست. به ویژه اگر این شیوه تحت نظارت معلم کارکشته ای که عمر خود را در راه آموزش سپری کرده باشد ، اجرا شود و البته معلم هم به بهترین وجه نقش خود را ایفا کند-با کم ترین اشتباهی که از دانش اموز سر بزند او راهنمایی میکند و بلکه در حین حفظ ، آیه های مشابه را هم به دانش آموز گوشزد و ابیاتی را از منظومه هایی که در این باره وجود دارد به دانش آموز دیکته می کند تا دانش آموز در زمان مناسب آن را حفظ کند یعنی این آیات و ابیات مربوط به آن باید در یک زمان حفظ شوند بنابراین هرگز این آیه ها به اذن پروردگار فراموش نمی شوند.


گروه قرآنی اهلنـــــــا

نويسنده مطلب حفظ قرآن به وسیله تابلو

نظرات ( ۰ )
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">