کاربر عزيز،
به وبسايت پایگاه جامع حفظ قرآن خوش آمديد

چگونه قرآن را حفظ کنیم؟

از جمله اموری که به آن توصیه شده است حفظ قرآن کریم است. برآنیم در این بخش شیوه حفظ قرآن را براساس روش استاد علی پرهیزکار حافظ محترم قرآن کریم به علا قه‌مندان عرضه کنیم.
این مطلب به موضوعاتی از قبیل مقدمات لا زم برای حفظ قرآن و برنامه‌ریزی در این زمینه، روش حفظ، حفظ آیات مشابه، نگهداری آیات حفظ شده، روش مرور آیات، استفاده از نوار قرآن، توجه به معانی آیات و ... می‌پردازد.
حضرت امام صادق )ع( فرمود: الحافظ للقرآن العامل به مع‌السفره‌الکرام‌البرره، حافظ قرآنی که عامل به احکام آن نیز باشد در جوار فرشتگان و سفرای گرانقدر و خاص الهی خواهد بود.
هوش واستعداد: تمامی‌اشخاصی که در شرایط معمولی و عادی از نظر حافظه و استعداد قرار دارند، می‌توانند قرآن را حفظ کنند وحافظ قرآن شوند. اکثریت قریب به اتفاق حافظان قرآن دارای خوش و حافظه متوسطی هستند و لذا امکان حفظ قرآن برای هر فرد معمولی وجود دارد.
محدودیت سنی: اگرچه نیروی حافظه انسان در سنین نوجوانی و کودکی نسبت به میانسالی و کهولت به مراتب قوی‌تر و آماده‌تر است، اما در سنین بالا تر نیز می‌توان با عشق و علا قه به این مهم دست یافت.
چند توصیه‌ :در انجام این کار باید همت داشت و ملزم به اجرای برنامه‌ای معین برای حفظ قرآن بود. 
باید به توانایی خود برای حفظ قرآن باور داشت و حجم زیاد آیات نباید موجب تصور دور از دسترس بودن حفظ آن شود.
باید با امیدواری و علا قه بسیار و با توکل بر خداوند متعال، آیات تعیین شده برای هر روز را اگرچه زیاد هم نباشد، حفظ کرد و مشتاقانه در انتظار فرا رسیدن روز دیگر برای حفظ کردن آیات جدید بود. 
آشنایی با روش اصولی حفظ قرآن، عامل قابل ملا حظه‌ای است برای پیشبرد حفظ قرآن.
علا قه‌مندی به حفظ قرآن را باید جدی گرفت و بهترین اوقات را برای حفظ قرآن در نظر بگیرید.
مقدمات حفظ
-١ نیت: هر عمل صالحی را، نیتی است. توجه به فضیلت حفظ و حافظ قرآن و طلب رسیدن به گنجینه‌ای از نور و دریایی بیکران از حقایق و الفت همیشگی با کلا م خدا در ایجاد نیتی الهی و انگیزه‌ای پاک در این مورد موثر است. در مورد کودکان باید با ایجادانگیزه در آنان برای حفظ کردن قرآن، اقدام کرد.
- ٢عزم: نیت، فقط خواستن است ولی عزم، حتما توانستن را به دنبال دارد و در حقیقت بسیج همه نیروها و توانایی‌های انسانی در تحقق بخشیدن به امری مهم است.
-٣ توکل به خدا: انسان در هیچ شرایطی از یاری خدا بی‌نیاز نیست و با تکیه بر قدرت خدا، وصول به مطلوب آسان می‌شود. البته توکل به خدا و انتظار رسیدن نصرت‌الهی در مرحله بعد از عزم است.
- ٤دعا: برای جلب عنایت و توجه خاص خداوند به انسان و برای موفقیت در امر حفظ قرآن; دعا، بسیار موثر است.
- ٥آشنایی با روخوانی و روانخوانی: آشنایی کامل با روخوانی و روانخوانی قرآن، ابتدایی‌ترین شرط حفظ قرآن است.
-٦ انتخاب یک نوع قرآن: انتخاب یک نوع قرآن معین با چاپ مرغوب، عامل موثری در سهولت و افزایش سرعت حفظ می‌شود. این مصحف باید ساده و دارای خطی زیبا و خوانا با اعراب‌گذاری دقیق و بدون تزیین باشد. کلمات و حروفش در هم و برهم نگاشته نشده باشد وترجمه زیرنویس آن، سلیس و روان باشد. استفاده از قرآنی که زمینه صفحاتش کاملا سفید است، خستگی چشم را به دنبال دارد. چنانچه از قرآن مورد نظر چند نسخه در قطعه‌های مختلف )جیبی و وزیری( در اختیار داشته باشید، می‌توانید در داخل و خارج از منزل به حفظ قرآن مشغول شوید. نکته قابل توجه اینکه در طول مدت حفظ نباید از قرآن‌های مختلف استفاده کرد، زیرا به تدریج برای ذهن، مشکلا تی ایجاد می‌شود.
-٧برنامه‌ریزی دقیق‌:از مهم‌ترین و ضروری‌ترین وظایف برا ی حافظ قرآن، تنظیم برنامه روزانه دقیق است. یعنی باید با در نظر گرفتن میزان توانایی و آمادگی و نیز با توجه به مقدار وقتی که برای این کار در اختیار دارید، حد معینی از آیات را مشخص کرده و همه روزه آنها را حفظ کنید. بهتر است برنامه‌ای تنظیم کنید که حداقل آن معین باشد ولی حداکثر نداشته باشد. بدین ترتیب هم ملزم می‌شوید میزان مشخصی از وقت روزانه خود را به حفظ قرآن اختصاص دهید و هم می‌توانید علا وه بر آن مقدار معین را حفظ کنید. البته بهتر است مبنای برنامه‌ریزی، تعداد صفحات قرآن باشد نه تعداد آیات. نیز مهم این است که حتی یک روز هم از اجرای برنامه خود دست نکشید.
-٨تمرکز حواس و آمادگی ذهن: تمرکز حواس و خالی کردن ذهن از هرگونه اشتغالا ت فکری به هنگام حفظ قرآن، از عوامل موفقیت شماست. البته این کار در ابتدا قدری دشوار است و به تمرین زیادی نیاز دارد.
راه‌های ایجاد تمرکز حواس
الف- حذف عوامل تشتت افکار: تمامی‌عوامل طبیعی از قبیل گرسنگی، تشنگی، خستگی، اضطراب، عصبانیت و ... را که موجب تشتت افکار می‌شود، باید از بین برد.
ب- مکان مناسب: حافظ قرآن به مکانی خلوت و ساکت نیاز دارد. همچنین باید از مکان‌هایی که دارای هوای آلوده و دودآلود یا دم کرده است دوری کرد و از محیط‌هایی با هوای سالم و آزاد استفاده کرد.
ج- زمان مناسب: بهترین وقت برای حفظ، هنگام سحر، قبل یا بعد از نماز صبح است. البته هرگز زمان حفظ را محدود به صبح و سحر نکنید، بلکه از هر شرایط مناسب ذهنی در شبانه‌روز استفاده کنید. روان‌شناسان معتقدند که بهتر است ساعات ثابتی از شبانه‌روز را برای حفظ مطالب استفاده کنید. همیشه قبل از شروع به حفظ، کمی استراحت کنید. همچنین زمان حفظ در طول شبانه‌روز را به چند بخش تقسیم کنید. مثلا اگر روزی ٢ ساعت را به این کار اختصاص می‌دهید، آن را به ٤ بخش نیم ساعته تقسیم کنید و درچهار نوبت مشغول حفظ قرآن شوید.
داشتن وضو: همچنان که با وضو بودن در تمامی‌اوقات توصیه شده، به هنگام تلا وت و حفظ قرآن نیز رعایت آن لا زم است. حتی‌الا مکان سعی کنید به هنگام حفظ قرآن روبه قبله باشید.

گروه قرآنی اهلنـــــــا

نويسنده مطلب چگونه قرآن را حفظ کنیم؟

نظرات ( ۰ )
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">