کاربر عزيز،
به وبسايت پایگاه جامع حفظ قرآن خوش آمديد

مصاحبه ایکنا با استاد بین المللی حفظ قرآن، استاد امیر آقایی

استفاده از حافظه دیداری برترین روش در حفظ قرآن است

گروه فعالیت‌های قرآنی: حافظ و داور بین‌المللی قرآن با بیان این‌که بار اصلی برای حفظ قرآن بر دوش خود قرآن‌آموزان است، بیان کرد: نگاه به آیات قرآن از روی مصحف شریف و بهره‌گیری از حس بینایی و حافظه دیداری بهترین پیشنهادی است که می‌توان به قرآن‌آموزان ارائه داد.

«امیر آقایی» حافظ و داور بین‌المللی قرآن کریم

امیر آقایی، حافظ و داور بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) درباره فعالیت مؤسسات آموزش حفظ قرآن در کشور، گفت: مؤسساتی که به آموزش حفظ قرآن کریم می‌پردازند، به دنبال آن هستند تا فضای مناسب، روش‌ها و امکانات را برای سوق دادن مشتاقان به حفظ قرآن کریم فراهم سازند.

وی افزود: مؤسسات آموزش حفظ قرآن حالت کاتالیزور دارند. ارائه خدمات، معرفی روش‌های کارآمد به مراجعان و ایجاد فضای مناسب از وظایف اصلی یک مؤسسه حفظ قرآن است و به طور حتم تشویق‌های مادی و معنوی مربیان و مسئولان این مؤسسات، برای ایجاد انگیزه و ادامه کار بر روی قرآن‌آموزان، بی‌تأثیر نخواهد بود.

آقایی تصریح کرد: اما بار اصلی برای حفظ قرآن بر دوش خود قرآن‌آموز است؛ موفقیت مؤسسات برای سرعت بخشیدن به حفظ و استفاده از برترین روش‌ها، منوط به زمینه‌سازی است که باید توسط مسئولان کشور انجام شود. اگر این زمینه‌سازی انجام نشود، وجود مؤسسات آموزش حفظ قرآن زیاد معنایی ندارد.

وی ادامه داد: مؤسسات با تشویق‌ها و تبلیغات و اعلام عمومی که انجام می‌دهند، فضایی را در کشور حاکم می‌کنند تا افراد بیشتری علاقه‌مند شوند که در این مسیر گام بردارند و برپایی مسابقات حفظ قرآن نیز یکی از آن موارد تشویقی است که باید به صورت گسترده و در سطوح مختلف برگزار شود تا تعداد علاقه‌مندان برای شروع کار حفظ قرآن افزایش دهد.

در کنار استفاده از حافظه دیداری بهتر است از شنیدن نیز بهره گرفت

آقایی در ادامه مؤثرترین و کارآمدترین روش حفظ قرآن را چنین بیان کرد: نگاه به آیات قرآن از روی مصحف شریف و بهره‌گیری از حس بینایی و حافظه دیداری، بهترین پیشنهادی است که به قرآن‌آموزان ارائه می‌شود و بسیاری از حفاظ موفق، بدین شکل حافظ قرآن کریم شده‌اند، اما در کنار استفاده از حافظه دیداری بهتر است از شنیدن نیز بهره گرفت.

وی افزود: بعضاً با استفاده از علامت‌گذاری و قرار دادن نشانه‌هایی برای بهتر به یاد سپردن به ویژه در آیاتی که لغات مشابه دارند، می‌توان حفظی کامل داشت، اما روش اصلی بر روی حافظه دیداری باید متمرکز شود.

آقایی در پاسخ به این پرسش که علل ریزش و دلزدگی برخی از قرآن‌آموزان در مسیر حفظ قرآن کریم چیست، گفت: آن چیزی که باعث دلزدگی می‌شود، آن است که برخی وقتی جذب کلاس‌های قرآن می‌شوند، می‌خواهند در فاصله زمانی کوتاه به حفظ کاملی دست یابند که چون در تثبیت محفوظات خود عجله دارند، حفظ کاملی نخواهند داشت و در مسابقات یا در جمع پرسش‌کنندگان دچار ضعف در ارائه شده و ناا‌مید می‌شوند و از ادامه فعالیت دلزده خواهند شد.

حفظ یک ساله، حفظ کاملی نیست

وی در ادامه درباره مؤسساتی که حفظ کوتاه‌مدت را جزء برنامه‌های خود قرار داده‌اند، گفت: در حفظ به مدت یک سال، به طور معمول حفظ کامل و بی‌نقص نمی‌شود، البته در یک سال می‌توان حفظ آیات را انجام داد، اما به طور حتم ضعیف است و حفاظ شرکت‌کننده در این طرح‌ها پس از چند سال مرور و تثبیت، توانمند خواهند شد، پس آماری که از سوی مؤسسات ارائه می‌شود و حفاظ خود را تربیت شده حفظ یک‌ساله می‌دانند، غلط نیست، اما تثبیت و حفظ کامل این افراد مدت بیشتری زمان برده است و این افراد در همان سال اول حفظ کاملی ندارند.

این حافظ بین‌المللی در پایان تصریح کرد: من در ابتدا حفظ سوره‌های کوچک را داشتم، اما در دوران خدمت وظیفه به دلیل وقت بیشتری که در اختیار داشتم، در مدت حدود 20 ماه حفظ خود را انجام دادم، اما به حد مطلوب رساندن و تثبیت آن بیشتر از این مقدار زمان برد.


,,,

گروه قرآنی اهلنـــــــا

نويسنده مطلب مصاحبه ایکنا با استاد بین المللی حفظ قرآن، استاد امیر آقایی

نظرات ( ۰ )
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">