کاربر عزيز،
به وبسايت پایگاه جامع حفظ قرآن خوش آمديد

روش های حفظ شماره آیه

☀️روش های حفظ کردن شماره آیه


 1- حفظ کردن شماره آیه با خود آیه : روش اول بدین صورت است که شماره آیه همراه با حفظ کردن خود آیه، تکرار شود و حفظ شود. در این روش شماره آیه مثل جزئی از آیه می باشد که مانند خود آیه باید تکرار گردد تا یقین به حفظ آن شود و این روش در هنگام حفظ کردن خود آیات کاربرد دارد.


 2- تکرار کردن سر آیات همراه با شماره آیه: در این روش،چند کلمه ای از ابتدای هر آیه، همراه با شماره آیه گفته می شود و تکرار می شود. به عنوان مثال صفحه سوم قرآن به این صورت می شود «إن الذین کفروا سواء علیهم آیه 6 » «ختم الله علی قلوبهم آیه 7» « و من الناس من یقول آمنّا آیه 8 » و همین طور آیات بعدی کار شود. البته این روش بهتر است بعد از حفظ کردن خود آیات، بکار گرفته شود. 


3- یادداشت کردن سرآیات همراه با شماره آیه: این روش مانند روش گذشته می باشد فقط فرقی که دارد، در این روش، غیر از تکرار شفاهی، به صورت مکتوب همه سر آیات بعلاوه شماره آیه نوشته می شود.نکته ای که در این روش قابل ذکر است این می باشد که اگر رعایت سمت و جهت صفحه بشود بسیار خوب و تأثیر گذار است یعنی اگر شما صفحه سوم قرآن را می خواهید یادداشت کنید سمت راست بودن صفحه را مد نظر بگیرید و در دفترچه خود در سمت راست،سرآیات و شماره آیات را بنویسید و هم چنین اگر صفحه ای در قرآن در سمت چپ است شما هم در دفترچه خود در سمت چپ، سرآیات و شماره آیات را بنویسید. نکته دیگر این است که در هر صفحه از دفترچه خود،فقط به اندازه یک صفحه از قرآن، سرآیات و شماره آیات را بنویسید و نه بیشتر. روش دیگر در یادداشت کردن : در این روش، به تعداد آیات داخل صفحه، برگه های کوچکی تهیه شود و در هر برگه به این صورت یا داشت شود.سر آیات در یک طرف برگه و شماره آیه در آن طرف برگه نوشته شود.این روش هم مناسب است که بعد از حفظ کردن خود آیات اجرا شود. 


4- حفظ کردن شماره آیه به صورت مضربی: در این روش، حافظ قرآن فقط شماره آیات با مضرب پنج را تکرار و حفظ می کند. به عنوان مثال اگر شخصی شماره آیات سوره بقره را می خواهد حفظ کند شماره آیات 5-10-15-20 ... تا آخر این سوره مد نظر می گیرد و حفظ می کند. نکته ای که باید در این روش گفته شود این است که حافظ باید مضرب های پنج را با سر آیات آن مضرب ها حفظ کند.


5- حفظ کردن شماره آیه به توسط رمز گذاری: در این روش، با توجه به یک رمز و نشانه، شماره آیه به خاطر سپرده می شود و تکرار می شود. انواع رمزگذاری: اول: رمز گذاری به کمک الفاظ و حرکات و علائم :در این طریق، با توجه به خود آیه یک رمز و نشانه ای در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال در ابتدای آیه ششم سوره بقره عبارت « إنّ الذین کفروا » می باشد. با دقت در کلمه إنّ متوجه خواهید شد که زیر الف إنّ یک علامت همزه وجود دارد (ء) که این علامت شبیه 6 فارسی می باشد. همین مشابهت رمز شماره آیه شش می شود. دوم: رمز گذاری به کمک معنا و مفهوم : در این طریق، با توجه به معنای آیات، یک رمز و نشانه ای در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال با نگاه به آیه سوم سوره بقره این مطلب به دست می آید که سه صفت متقین، در این آیه ذکر شده است: ایمان به غیب، اقامه نماز، انفاق. همین سه صفت، رمز شماره آیه سوم می باشد.


در این روش، رمز گذاری آیات به صورت ذوقی و سلیقه ای می باشد. ولی نکته ای که حتماً باید مد نظر گرفته شود این است که باید حریم و حرمت قرآن در رمز گذاری رعایت شود و از رموزی که در شأن قرآن نیست استفاده نشود. 


نکته آخر این که امکان جمع کردن بین همه روش های حفظ شماره آیه وجود دارد و می شود از همه روش ها برای بهتر حفظ شدن استفاده کرد.



منبع: محمد حاج ابوالقاسم و همکاران، درسنامه حفظ قرآن، انتشارات نشرا، 1390، چاپ دوم.

گروه قرآنی اهلنـــــــا

نويسنده مطلب روش های حفظ شماره آیه

نظرات ( ۰ )
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">