کاربر عزيز،
به وبسايت پایگاه جامع حفظ قرآن خوش آمديد

عوامل موثر در نگهداری محفوظات (2)

2. حفظ ملایم : یکی از عوامل اساسی در از دست دادن محفوظات آن است که حافظ فریب حافظه نیرومند خود را می خورد و به حفظ فله‌ای آیات قرآن می پردازد . شما برای حفظ آیات هر اندازه تعجیل کنید و سرعت به خرج دهید ، با همان سرعت در فرصت کوتاهی محفوظات خود را از دست خواهید داد . لذا هم در مرور و هم در حفظ، ملایم و با برنامه ریزی حساب شده ، عمل کنید . پیامبر اکرم صلوات الله علیه می فرمایند : أحب الأعمال إلى الله أدومها و إن قل.

نکته جالب آنکه بر اساس روایات ، آیات قرآن کریم معمولاً در قطعات کوچک بر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نازل می‌شد. در روایتی آمده است: «عن أبى عبد الرحمن السلمی انه کان یقرئ القرآن خمس آیات خمس آیات وذکر إن جبریل کان ینزل به کذلک». پس شما باید بر اساس ظرفیت و آمادگی روحی خود به این امر مبادرت ورزید و چه در حفظ و چه در مرور زیاده‌روی نکنید؛ حتی فراتر از این را می‌گویم: شما همیشه باید مقداری گرسنه یا تشنه از سفره یا سرچشمه قرآن برخیزید. تمام اشتیاق خود را یکباره خرج نکنید. یکی از اساتید اخلاق می‌فرمود: شما وقتی به جلسه دعای کمیل می‌روید، لزومی ندارید تا آخر جلسه بنشینید و بعد هم با چنان خستگی‌ای جلسه را ترک کنید که تا هفته‌ها آن دور و برها پیدایتان نشود؛ بلکه تا مقداری که حالت روحی شما اجازه می‌دهد، و لو ده دقیقه، کافی است. همه اشکهای عمرتان را درهمان یک جلسه بیرون نریزید. در مورد حفظ یا مرور قرآن هم همین‌طور است. بنا بر روایتی از امام صادق علیه‌السلام، اگر حداقل مقدار تلاوت روزانه قرآن 50 آیه باشد، کافی است . اگر حال داشتید، بیشتر بخوانید. پس یادتان باشد که:

رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

گروه قرآنی اهلنـــــــا

نويسنده مطلب عوامل موثر در نگهداری محفوظات (2)

نظرات ( ۰ )
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">