کاربر عزيز،
به وبسايت پایگاه جامع حفظ قرآن خوش آمديد

عوامل موثر در نگهداری محفوظات(1)

در نگهداری محفوظات عوامل متعددی مؤثر است که یک به یک آنها را مطرح می کنم :


1. شناخت جایگاه حفظ : کسی که قرآن یا بخشی از آن را حفظ کرده ، باید بداند قدم در راه مبارکی گذاشته که افراد بسیاری از قرار گرفتن در این مسیر محروم مانده اند . لذا این توفیق خود را باید ارزشمند دانسته و آن را پاس بدارد . باید قدر خود را بداند . یکی از دلایل رها شدن و از بین رفتن محفوظات آن است که ما قدر آن را نمی دانیم . اگر کسی رایانه ای را به ما هدیه بدهد ، به راحتی آن را از دست نخواهیم داد . چون به ارزشش واقفیم ؛ لذا با چنگ و دندان از آن مراقبت خواهیم کرد! حال در مورد حفظ نیز همین طور است . باید ارزش آن در نظرمان تقویت شود . وقتی ارزش حفظ محفوظات خود را بدانیم ، انگیزه ما برای نگهداری آن تقویت می شود و این انگیزه قوی است که می تواند ما را به حرکت وادارد . یکی از راه های وقوف به ارزش حفظ قرآن نیز ، دانستن جایگاه حافظ قرآن در نزد أهل بیت علیهم السلام است . به عنوان مثال در کتاب اصول کافی که از معتبر ترین کتب روایی شیعه است ، بخشی به عنوان کتاب فضل قرآن وجود دارد . شما با مراجعه به این بخش می توانید روایات بسیاری را درباره ارزش حفظ قرآن به دست بیاورید. این روایات را در سلسله مقالاتی جداگانه به شما خوانندگان گرامی تقدیم خواهیم کرد.

قبل از تقدیم روایات به مطلبی اشاره می کنم : می دانید چرا در روایات ما نگهداشتن محفوظات از اصل حفظ مهمتر است . شاید به این دلیل: کسی که قرآن را حفظ کرده به ارزش قرآن واقف بوده ، و الان که آن را رها نموده است نیز آگاهانه چنین عملی از او سر زده . حال کسی که آگاهانه خطا از او سر می زند باید بیشتر مؤاخذه شود و برای جبران خطایش باید بیشتر تلاش نماید.

گروه قرآنی اهلنـــــــا

نويسنده مطلب عوامل موثر در نگهداری محفوظات(1)

نظرات ( ۰ )
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">