کاربر عزيز،
به وبسايت پایگاه جامع حفظ قرآن خوش آمديد

⬅️⬅️⬅️ویژگی های حافظه کوتاه مدت➡️➡️➡️


💠حافظه کوتاه مدت برعکس حافظه حسی و دراز مدت، ظرفیت محدودی دارد و به طور متوسط می توانند هفت ماده اطلاعاتی  را در خود نگه دارد. آن چه که ظرفیت حافظه کوتاه مدت را مشخص می کند گنجایش حافظه دراز مدت است، بدین ترتیب که هرچه حافظه دراز مدت فرد قوی تر و وسیع تر باشد، حافظه کوتاه مدت وی نیز گنجایش بیشتری خواهد داشت.

ماده اطلاعاتی یعنی هر واحد اطلاعاتی که رمز گردانی و وارد حافظه می شود که این واحد ها می تواند صوت، تصویر و یا معنا باشد.


در حفظ قرآن می توان هر عبارت را یک واحد در نظر گرفت و هر آیه را به عبارت های کوتاه تقسیم کرد تا به راحتی وارد حافظه کوتاه مدت گردد.


حضور اطلاعات در حافظه کوتاه مدت بسیار ناپایدار است و اگر به آن ها پرداخته نشود و زمان زیادی از آن بگذرد از بین خواهد رفت، ضمناً به دلیل محدودیت گنجایش حافظه کوتاه مدت، هرگاه اطلاعات جدیدی وارد این حافظه شود به علت تداخل با اطلاعات پیشین، این اطلاعات جایگزین اطلاعات قبلی می شود.


به همین خاطر است که حافظ به محض حفظ آیات جدید در یک زمان مشخص در آیات قبلی دچار خطا و اشتباه می شود.


سؤالی که ممکن است در این بخش پرسیده شود سوال از امکان افزایش حجم حافظه کوتاه مدت خواهد بود که باید عرض کرد: یکی از روش هایی که باعث افزایش حجم حافظه کوتاه مدت می شود استفاده از روش تقطیع و برقراری ارتباط معنایی میان واحد های اطلاعاتی و سپس حفظ کردن آن هاست ، به این روش می توان حجم ماده ها و نه تعداد آن ها را افزایش داد.


 

از مجموع آن چه که پیرامون حافظه کوتاه مدت بیان شد می توان نتیجه گرفت که حافظه کوتاه مدت دارای کارکرد های مهمی از جمله ذخیره کردن اطلاعات برای مدتی کوتاه و فراهم نمودن فضای مناسب برای محاسبات ذهنی است و نقش دیگری که می توان برای آن در نظر گرفت این است که حافظه کوتاه مدت به عنوان ایستگاهی موقت برای حافظه دراز مدت عمل می کند و عامل مهمی که سبب انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه دراز مدت می شود، مرور ذهنی است که این کار سبب ثبت اطلاعات و بایگانی آن ها در حافظه دراز مدت خواهد شد.💠


گروه قرآنی اهلنـــــــا

نويسنده مطلب ⬅️⬅️⬅️ویژگی های حافظه کوتاه مدت➡️➡️➡️

نظرات ( ۰ )
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">